Jun 30, 2012

kekuatan dari Dia

assalamualaikum. bismillahirrohmanirrohim.
apa khabar semuanya? harap semuanya sihat sentiasa di bawah lindungan ALLAH yang Maha Esa. salam hujung minggu. apa aktiviti hujung minggu kita? tidor makan sajakah? jangan dilupa makanan rohani kita. jangan dilupa baca 'LOVE LETTER' saban hari. :)

hmm agak lama tak menulis blog. jenguk tu jenguk. tapi nak menulis tu tak cukup waktu sebenarnya. nak cakap sikit pasal kekuatan dari ALLAH ni. as a human, bila Allah turunkan ujian, bila Allah turunkan cabaran, ada yang mengeluh, ada yang masih mampu senyum, ada yang meraung, ada yang redha, ada yang pasrah. bermacam-macam bentuk cara penerimaan pada setiap insan bila datangnya anugerah ujian yang Allah nak beri pada kita.

i'm bet semua orang penah kecewa, penah sedih, penah terluka. kan? cuma lemah atau kuat je kita nak hadapi semua tu. kadangkala kita rasa kuat sangat, kadangkala kita rasa lemah sangat nak hadapi segala ujian dan cabaran tu. percayalah, kalau hati kita, kita serahkan sepenuhnya pada Allah, hati kita akan rasa kuat sangat. hati kita akan rasa redha, pasrah terima apa pun yang Allah nak beri. percayalah.

cuma, nak ingatkan diri saya sendiri dan semua sahabat yang saya sayangi, bersangka baiklah dengan Allah. apa pun jadi, Allah takkan pernah nak zalimi umat yang Dia kasihi. apa yang Allah beri, sama ada anugerah gembira/kecewa sebenarnya Allah nak uji kita. Dia nak bagi ganjaran pahala untuk kita kalau kita mampu lalui apa yang Dia beri dengan penuh redha.

saya sendiri dalam proses nak menguatkan diri sendiri sebenarnya. sebab saya yakin tak semua orang tu kuat dan tabah. kekuatan tu sepenuhnya datang dari Allah. dan kekuatan tu sebenarnya pilihan. kita pilih sama ada nak jadi kuat/lemah, tu yang penah k.shyfa cakap kat saya. depends pada diri kita lah. sebab yang tanggung semua tu diri kita. cuma, berdoalah pada Allah. doa ALLAH beri kekuatan pada kita. cukuplah secebis kekuatan pun. luah je pada Allah. cakap je apa pun kat Allah. Dia Maha Mendengar apa pun yang kita luahkan. jangan risau. apa pun yang kita luah kat Allah, hanya Allah yang tahu. rahsia kita selamat dengan Allah. :)

insan yang Allah utuskan untuk beri kekuatan tu pada saya. >3 
semalam kita lemah, hari ni kita kuat. hari ni kita mampu senyum, mampu gelak ketawa. ya Allah kuatnya kita. kuat nya kita datang dari siapa? datang dari ALLAH yang Maha Kuasa. macam yang k.shyfa cakap lah. tak beriman seseorang tu selagi tak diuji. Allah uji sebab Allah sayang. sebab nak bagi kita pahala. :)

kita sebagai manusia kena rasa perit tu. kena rasa sakit tu. kalau kita tak rasa semua tu, kita akan selamanya di tempat yang sama. takkan ada peningkatan dalam diri kita waima secebis pun. bila kita pernah jatuh, pernah kecewa, pernah terluka, lepas tu kita akan bangkit. kita toleh belakang kejap dan kita akan cakap pada diri 'aku kena kuat, aku tak boleh putus asa'. sebab kita takkan selamanya nak bersedih, nak muram kan. best ke hidup macamtu? tak best. sangat tak best. Allah pun tak suka orang yang cepat putus asa. jadi, jadikan kekecewaan semalam sebagai titik mula diri kita untuk jadi insan yang lebih kuat dan tabah. :)
someone that always be with me. :")

apa pun yang jadi, apa pun yang kita hadapi sentiasa ingat yang Allah tak pernah tinggalkan kita walau sesaat. Allah sentiasa ada dengan kita. Allah sentiasa dengar setiap rintihan kita. dan, pastinya keluarga, sahabat sentiasa bersama kita. biar sorang insan pergi tinggalkan kita, jangan rebah, jangan lemah, masih ramai yang sayang dan perlukan kita. hidup ini indah. sangat indah. :) sangat indah pabila Allah kirimkan insan yang sentiasa ada bersama kita di saat susah senang.

intan sayang k.shyfa. :)

entry ni sebenarnya nak mengucapkan terima kasih dan rasa sayang saya pada kakak+bff saya.  kak SYAHIFAH BT AZMI. eh nama ayah kami sama la. :) kami bukan adik beradik kandung. tapi k.shyfa di hati saya umpama kakak saya sendiri. pernah bertemu cuma sekali dan sekejap cuma. tapi, dia sangat istimewa di hati saya. bagaimana istimewanya k.shyfa di hati saya? hanya ALLAH dan k.shyfa yang tahu. :) di saat saya rebah, di saat saya lelah, di saat saya hampir putus asa, k.shyfa tak penat pinjamkan mata dan tangan untu memberi saya semangat. hanya Allah yang mampu membalas segalanya. from bottom of my heart, intan sayang k.shyfa kerana Allah sampai syurga. moga Allah limpahkan rahmat dan ukhuwah ini sentiasa dalam barakahNya. ameen ya Rabb.

sahabat sekalian, kalian sangat istimewa dalam hati saya. tak mampu saya balas segala kebaikan kalian. cuma, insyallah kalian sentiasa dalam doa saya. semoga kita berpimpin tangan menuju syurga Allah kelak. mohon maaf dipinta andai entry ini ada tersalah kata. sesungguhnya, saya insan yang penuh kekurangan. yang memerlukan teguran dan sokongan.

p/s:KEKUATAN KITA SEPENUHNYA DATANG DARI ALLAH YANG MAHA KUASA. :)
assalamualaikum..:)


No comments:

Post a Comment